Cyberbezpieczeństwo

Piotrkowskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o., ul. Przemysłowa 4, 97-300 Piotrków Trybunalski,  zobowiązana została ustawą  z dnia
5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U z 2024 r, poz. 1077 tj. ze zm.) do zapewnienia klientom  oraz podmiotom współpracującym  dostępu do wiedzy pozwalającej na zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i stosowanie skutecznych sposobów zabezpieczania przed tymi zagrożeniami w zakresie związanym ze świadczonymi usługami.

Spółka dokłada wszelkich starań do zapewnienia świadczenia ciągłości usług na jak najwyższym poziomie.

1. W celu zapobiegania naruszeniu bezpieczeństwa teleinformatycznego Spółka stosuje środki zapobiegawcze, m.in.:
1) systemy technologiczne i ich bezpieczeństwo nadzorowane są poprzez działania organizacyjne i proceduralne,

2) do zapobiegania ataków cybernetycznych Spółka stosuje narzędzia i oprogramowania informatyczne, które są modyfikowane
i unowocześniane,

3) zostały opracowane procedury zarządzania bezpieczeństwem informacji,
4) Spółka dokonuje sprawdzenia funkcjonowania systemów związanych ze świadczonymi usługami,
5) ochronę fizyczną zapewniają w szczególności systemy kontroli dostępu, system monitoringu wizyjnego, oraz służby ochrony fizycznej (osobowej), system przeciwpożarowy,

Pracownicy Spółki zostali przeszkoleni w zakresie wprowadzonych polityk bezpieczeństwa.

W trosce o bezpieczne użytkowanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych klientów, pracownicy Spółki są przekazują zainteresowanym klientom wiedzę dotyczącą bezpiecznego użytkowania tych urządzeń.

2.Należy uważać na fałszywe faktury i wezwania do zapłaty.
Zdarza się często otrzymywanie wiadomości z fałszywymi fakturami, czy też wezwaniami do zapłaty. Oszuści mogą redagować wiadomości e-mail w taki sposób, aby do złudzenia przypominały one te wysyłane przez legalne źródła. Należy zatem dokładnie weryfikować wiadomości dotyczące płatności.

Wysyłane przez Spółkę faktury, jeśli nie są wysyłane drogą tradycyjną trafiają do klientów wyłącznie z domeny „ebok@pwik.piotrkow.pl”.

W przypadku wątpliwości co do otrzymanej wiadomości, wiadomość taką należy przesłać na adres e-mail: sekretariat@pwik.piotrkow.pl lub skontaktować się telefonicznie pod nr 44 646 15 67 w. 65 (BOK).

3. W celu utrzymania właściwego poziomu bezpieczeństwa Spółka zaleca aby:
1) urządzenia zabezpieczać hasłem.

Należy pamiętać, że im bardziej złożone hasło, tym trudniej je złamać, stosować hasła unikatowe, inne do systemu operacyjnego lub aplikacji. Nie stosować haseł lub PIN’u, które można łatwo powiązać z osobami (data urodzenia, imiona własne lub członków rodziny, itp.).
2) Nigdy nie zapisywać haseł w przeglądarkach.
3) Stosować oprogramowanie zabezpieczające i antywirusowe. Oprogramowanie takie w znacznym stopniu chroni przed wszelkiego rodzaju zagrożeniami cybernetycznymi.
4) aktualizować oprogramowanie w celu wyeliminowania błędów stwierdzonych i poprawionych przez programistów. Aktualizacje należy pobierać jedynie ze stron producentów oprogramowania.

4. Nie należy udostępniać danych poufnych.
Dostęp do urządzeń  należy blokować każdorazowo, chronić urządzenie przed kradzieżą.

Nie należy podłączać zewnętrznych nośników danych  do urządzenia, jeśli nie ma się pewności, co do ich pochodzenia i bezpieczeństwa.

5. Każdorazowo należy weryfikować poprawność adresatów przed wysyłaniem e-maili.

6. Kontaktując się ze Spółką w celu weryfikacji tożsamości, pracownik Spółki nigdy nie poprosi o:
1) pełny numer PESEL,
2) hasło dostępu do usług eBOK,
3) hasło do prywatnych kont pocztowych,
4) numer konta, z którego dokonywane są płatności.

Comments are closed.

Close Search Window